• يکشنبه ١٣ اسفند ١٤٠٢-١٥:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٢٦
در صحن شورا تعیین شد 10-219

تعرفه بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی و موزه های تحت مالکیت شهرداری تهران

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در جریان دویست و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی و موزه های تحت مالکیت شهرداری تهران گفت: بهای بازدید از موزه های تحت مالکیت شهرداری تهران در سال 1403 تقریباً با 20 درصد افزایش همراه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات استفاده از مراكز فرهنگی و موزه های تحت مالكیت شهرداری تهران در دویست و نوزدهمین جلسه رسمی شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید. 
معدنی پور در خصوص این لایحه اصلاحیه، در توضیحاتی بیان کرد: شهرداری تهران نرخ بازدید از موزه ها را برای بازدیدکنندگان داخلی که سال گذشته 25 هزار تومان بود 30 هزار تومان پیشنهاد داد. همچنین شهرداری نرخ بازدید از باغ موزه ها که سال گذشته 20 هزار تومان بود رقم 24 هزار تومان را پیشنهاد داد. 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همچنین شهرداری نرخ بازدید از خانه موزه ها را از 7 هزارتومان به 8400 تومان افزایش داد. البته کمیسیون نیز نرخ های 30 هزار، 25 هزار و 10 هزار توان به ترتیب برای موزه، باغ موزه و خانه موزه پیشنهاد داد. معدنی پور تأکید کرد: سال گذشته نرخ بلیت بازدید کنندگان خارجی از موزه به پیشنهاد شهرداری و کمیسیون از 100 هزار تومان به 120 هزار تومان اعلام شده است، همچنین نرخ بلیت بازدید کنندگان خارجی از باغ موزه ها به پیشنهاد شهرداری و کمیسیون از 75 هزار تومان به 90 هزار تومان و نرخ بلیت این بازدید کنندگان از خانه موزه ها به پیشنهاد شهرداری از 65 هزار تومان به 78 هزار تومان و پیشنهاد کمیسیون 80 هزار تومان اعلام شده است.
وی درخصوص تبصره دوم گفت: در راستای حمایت از خانواده های ایثارگر، اقشار خاص بهای خدمات موضوع ماده واحده همانند گذشته شامل تخفیف می شود که بر اساس اصلاحیه شهرداری تهران، اساتید وزارت علوم و فرهنگیان وزارت اموزش و پرروش نیز شامل تخفیفات 60 درصدی شدند. همچنین طبق اعلام کمیته گردشگری و مشارکت های مردمی اعضای هیات امنا، سازمان های مردم نهاد، گروه های جهادی و سازمان های اجتماع محور داوطلب در مدیریت شهری نیز شامل تخفیف خواهند شد.
معدنی پور افزود: فعالان حوزه گردشگری دارای مجوز رسمی از وزارت میراث شامل هتلداران، شرکت های خدمات مسافرتی و آژانس های دارای مجوز شامل 30 درصد تخفیف، خانواده های پرسنل شهرداری تهران و بازنشستگان پس از ارائه معرفی نامه شامل 90 درصد تخفیف، بازدیدهای گروهی دانش آموزان، دانشجویان، مساجد و پایگاه های بسیج 70 درصد تخفیف، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا، افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی کشور، دارندگان کارت منزلت، بیماران خاص و معلولین با ارائه کارت مربوطه 90 درصد تخفیف می شوند. 
وی گفت: در زمان های کم بازدید با تأیید جدول تقویمی دبیرخانه شورای سیاست گذاری موزه ها 30 درصد تخفیف، خانواده محترم اصحاب رسانه، فعالان و نخبگان فرهنگی و ورزشی، اساتید و زارت علوم و فرهنگیان آموزش و پرورش و اهالی فرهنگ و هنر دارای کارت مربوطه 60 درصد تخفیف، راهنمایان گردشگری و ارائه کارت معتبر 100 درصد و اعضای هیات امنای محلات، سازمان های مردم نهاد، گروه های جهادی، سازمان های اجتماع محور داوطلب در مدیریت شهری با ارائه معرفی نامه معتبر شامل 60 درصد تخفیف می شوند. همچنین درصورتی که چندین مورد از این بند شامل حال بازدیدکنندگان محترم شود حداقل مبلغ پرداختی ملاک عمل خواهد بود.
معدنی پور با اشاره به اینکه تبصره چهارم نیز همانند سال گذشته خواهد بود؛ تصریح کرد: نرخ تخفیفات درخصوص خرید های حجمی بدون تغییر باقی ماند و خرید حجمی درخصوص موزه های تحت مالکیت شهرداری تهران برای کلیه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهاد ها براساس ضوابط ضرایب جدول شماره 3 لحاظ خواهد شد. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تخفیفات خریدهای حجمی اظهار کرد: در صورت خرید حجمی با تعداد 500 الی 1500، 30 درصد تخفیف، خرید حجمی با تعداد 1500 الی 5000 ، 40 درصد تخفیف، خرید حجمی با تعداد 5000 هزار به بالا شامل 50 درصد تخفیف می شوند. وی با بیان اینکه تبصره پنجم و ششم و هفتم طبق روال گذشته ادامه دارد، گفت: شهرداری تهران مجاز است بهای بلیت های بازدید از موزه ها را در قالب کارت های اعتباری، بن کارت و یا از طریق امانی به فروش برساند. همچنین شهرداری مجاز است برای ارائه بهینه خدمات و افزایش منابع مالی مورد نیاز حداکثر تا سقف 10 درصد از مبلغ بهای خدمات را در قالب کارمزد بازاریابی اختصاص دهد. موزه های تحت مالکیت شهرداری تهران نیز موظف هستند ظرف مدت سه ما ه پس از ابلاغ این مصوبه جهت شفافیت مالی و تعداد واقعی بازدید کنندگان موزه ها به سامانه یکپارچه فروش الکترونیک بلیت اماکن مرتبط شهرداری پیوسته و نسبت به نصب سخت افزار و نرم افزارهای لازم از طریق سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اقدام نمایند. 
معدنی پور با اشاره به اینکه تبصره هشتم و نهم نیز مانند سال گذشته است؛ مطرح کرد: شهرداری تهران مجاز است در برخی مقاطع زمانی با اعلام وزارت میراث فرهنگی که استفاده از موزه ها به صورت رایگان است، اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین شهرداری تهران مجاز است درخصوص تورها که از جمله در عید و تابستان انجام می شود بهای خدمات موضوع ماده واحده را با ضریب نیم یا همان تخفیف 50 درصدی اعلام کند.
وی با اشاره به تبصره دهم گفت: طبق پیشنهاد شهرداری که مورد توافق کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است با توجه به استقبال اندک بازدید کنندگان از خانه موزه های تحت مالکیت شهرداری اخذ بهای بازدید از آن ها در اختیار شورای راهبری موزه ها قرار بگیرد.
 
در ادامه این بررسی، تشکری هاشمی، عضو شورا و رئیس کمیسیون حمل و نقل، در مورد تبصره ششم این لایحه اصلاحیه متذکر شد: در این تبصره، ده درصد بازاریابی تعریف شده، که فلسفه این نوع کار در شهرداری تهران، یک کار بی ربط و بی مسمی و فساد آفرین است، چرا که با همین تفکر می توان برای دیگر کارهای شهرداری، نظیر وصول عوارض شهرداری، نقد کردن چک و مطالبات شهرداری و دیگر امور، پیشنهاد بازاریابی ارائه شود، اصل بازاریابی برای فروش بلیت با وجود شرکت و ادارات و تجهیزات شهرداری، کار از اساس اشتباهی است.
وی در ادامه با اشاره به تبصره دهم، اظهار داشت: در این تبصره ذکر شده: اخذ بهای بازدید در اختیار شورای راهبری موزه هاست، که این سلب اختیار از شوراست که دارد مصوب می شود.
وی در پایان با جمع بندی نظرات خود خاطرنشان کرد: به عقیده من، تبصره های ششم و دهم باید حذف بشود. 
 
مهدی عباسی، عضو شورا در واکنش به تذکر تشکری هاشمی، اظهار داشت: در خصوص بازاریابی، به نظر می رسد که ما بعضی اوقات باید این مأموریت را واگذار کنیم. چرا که توانایی سازمانی ما اجازه نمیدهد که بتوانیم بازار های بیرونی را شناسایی و جذب کنیم. پس زمانی که نیاز هست این مأموریت را واگذار کنیم، باید این مأموریت، منفعت مالی نیز داشته باشد، وگرنه انگیزه‌ای برای همکاری نمی ماند، این بازاریابی منطق دارد و جایی از منطق خارج می شود که درصد بازاریابی نسبت به درآمد حاصل، معقول نباشد.
 
سیداحمدعلوی، دیگر عضو شورا نیز در جریان بررسی این لایحه، و در واکنش به پیشنهاد تشکری هاشمی، اظهار داشت: اختیار اخذ بهای بازدید توسط شورای هماهنگی موزه ها، مصوب شورای شهر است و خود شورا به آن اختیار داده است و تشخیص این شورای هماهنگی موزه ها، با توجه به اشراف آنها به موضوع، منطقی است. 
در ادامه این بررسی، پیشنهاد آقای تشکری هاشمی نسبت به حذف سهم ده درصدی بازاریابی، به رأی گذاشته شد که اعضای شورا با حذف سهم بازاریابی، موافقت نداشتند. 
در پایان، این لایحه با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان شهروندان در شورای اسلامی شهر تهران رسید.

کد خبر: 10-219

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: